Hardloopanalyses

- op dit moment kunnen er geen hardloopanalyses worden uitgevoerd -

Renate Louwes aan het woord over Blessurepreventieve Hardlooptechniek.

Als fysiotherapeut zie ik regelmatig mensen met blessures, waaronder blessures bij (beginnende) hardlopers. Hardlopen wordt als sport steeds populairder. Het is vaak aantrekkelijk omdat  je kan gaan sporten wanneer het jou het beste uit komt en het is uitdagend te maken door simpele doelen te stellen bijvoorbeeld mee te doen aan de volgende Klenckeloop of Cascaderun, etc. 
De moeilijkheidsgraad van het hardlopen wordt echter soms  onderschat. Op het oog ziet het hardlopen er namelijk vrij simpel uit : je brengt je armen en benen ritmisch voorwaarts en achterwaarts en je komt “vooruit”. Echter bij het gros van de hardlopers is er nog veel ruimte voor verbetering wat betreft de hardlooptechniek.

Om blessurevrij te (starten met) hardlopen zijn de volgende zaken van belang:
1.  goede biomechanica (techniek en rompstabiliteit);
2.  goede intensiteit;
3.  goed schoeisel en evt. sport-steunzolen.

De laatste twee punten zijn vaak bij een grote groep lopers wel bekend. Echter met een goede (trainings-) intensiteit en goed schoeisel kom je er niet alleen!  De kracht van een goede looptechniek wordt heel vaak onderschat. Een sportschoen werkt vaak ondersteunend, je zult er geen betere looptechniek  van krijgen. Door een goede looptechniek loop je “ economischer”. Dit houdt in dat je energiezuinig beweegt. Doordat je meer op techniek beweegt en minder op kracht kost het algeheel minder energie en wordt je minder snel moe. Een goede looptechniek draagt tevens bij aan het voorkomen van blessures en het verhogen van je snelheid.

Omdat ik als fysiotherapeut een voorstander ben van preventief werken en een recidief (herhalen van een klacht) zo veel mogelijk wil voorkomen heb ik mij verdiept in het trainen van hardloop-technieken en het analyseren hiervan. Ik ben namelijk van mening dat je er niet alleen komt met ‘het oplossen van de blessure’. Het is juist van belang dat iemand na zijn/haar blessure, blessure vrij blijft en zijn/haar doelen verder kan uitbreiden (bijv. in loopafstand en/of loopsnelheid, etc.).

Omdat hardlopen zo laagdrempelig is beginnen mensen met hardlopen zonder zich vooraf in de hardlooptechniek te verdiepen. Dit maakt dat er vaak een inadequate hardlooptechniek wordt gebruikt. Zo is uit onderzoek gebleken dat juist kleine passen (hogere pasfrequentie) meer wenselijk zijn en minder blessure gevoeligheid met zich meebrengen !  Het voordeel van het lopen met een hogere pasfrequentie is dat kortere passen energie-efficiënter zijn dan grote passen.  Bij kleinere passen blijft het lichaam beter in balans en gaat het minder op en neer.  Daarbij is een ander groot voordeel dat de impact van iedere stap lager is. Dit komt voort uit de verminderde op- en neerwaartse bewegingen. De voorste voet wordt minder ver vooruit geplaatst, waardoor een geforceerde landing op de hak en het remeffect wordt voorkomen. De zachtere landing kan een hoop blessureleed, zoals shin splints, knie- en rugproblemen voorkomen.

Nu ik de cursus Blessurepreventieve Hardlooptechniek  heb afgerond kan ik bij beginnende of gevorderde hardlopers hardloopanalyses gaan uitvoeren, deze zullen bestaan uit de volgende onderdelen:

  • het maken van een video opname op de loopband. Deze beelden kunnen dan in verschillende snelheden af worden gespeeld zodat ik frame voor frame de gebruikte techniek van beoordelen.
  •  vanuit de video opname maak ik een analyse (o.a. middels het gebruik van hoekmeting die ik vergelijk met normwaardes, een ketengerichte aanpak).
  •  na de analyse wordt er een advies opgemaakt.
  • dit advies bestaat uit het doornemen van de analyse, hoe loop je op dit moment. Wat kan er verbeteren en waarom is het verstandig om dit te verbeteren.
  • vanuit het advies worden gerichte oefeningen doorgenomen die onderdeel zullen zijn van de “ nieuwe” hardlooptechniek.
  • na het oefenen wordt er een nieuwe video opname gemaakt. Deze kunnen we samen vergelijken met de eerste video beelden.
  • Hier ga je mee aan de slag en dat evalueren we na een afgesproken periode opnieuw.

Doorgaans  is in korte tijd al veel te bereiken. Wat je vaak ziet bij de tweede video opname is  een aanzienlijke verbetering van de hardlooptechniek . Het wordt dan soms nog wel gezien als “overdreven” bewegen, echter heeft dit tijd en oefening nodig om meer natuurlijk te worden. Je lichaam moet wennen aan de veranderingen in het vernieuwde biomechanische gebruik.

Dus mocht je willen beginnen met hardlopen, of moest je stoppen vanwege blessures?  Ik help je graag (opnieuw) op weg!

Bronnen:
1. A review of mechanics and injury trends among various running styles (auteurs: LTC Donald L Goss; Michael T. Gross) 2. What we can learn about running from barefoot running: an evolutionary medical perspective (auteur: Daniel E. Lieberman) 3. Effects of step rate manipulation on joint mechanics during running (auteurs: Bryan C. Heiderscheit, Elizabeth S. Chumanov, Max P. Michalski, Christa M. Wille and Michael B. Ryan) 4. Hardloopblessures; wat is wetenschappelijk onderzocht en onderbouwd? (ateur: Dr. Ir. Yvonne Bontekoning) 5. Looptechniek verbeteren (auteur: Optimaal sporten.nl)